Sponsrade länkar eller sökpositionering?


Vissa menar att den organsika träfflistan är det enda som räknas medan andra är fan av sponsrade länkar. Vad ska man välja och hur bör man tänka? Nedan följer en handfull värdefulla tips för dig som vill ha lite vägledning gällande din representation på sökmotorerna. 

1. Det är sant att ögat främst betraktar de vänstra hörnet högst upp av träffresultatet, därav menar många att den organiska representationen också är den viktigaste. Undersökningar visar dock att en  bra representation organiskt i kombination med sponsrade länkar ökar klickfrekvensen betydligt för dem båda. Gillar man siffror så förekommer denna formel: organiskt 20% + SPL 10% = 60% klickfrekvens.    

2. Sökpositionering kan ta tid och det finns inga garantier. Det gör det svårt att arbeta med kampanjer. Sponsrade länkar däremot har mycket korta ledtider och kan effektivt användas vid tidsanpassade kampanjer. 

3. Undersökningar visar att outbildade och unga klickar i högre grad på sponsrade länkar. Vilken är din målgrupp? 

4. I genomsnitt ägnar man enbart 0,3 sekunder åt varje sökresultat. Att presentera rätt budskap blir därmed oerhört viktigt. Du kan aldrig helt och hållet styra vilket organsikt innehåll Google kommer att presentera vid en sökning. Med sponsrade länkar kan du däremot exakt styra vad som ska visas och leda in besökaren på rätt målsida.  

5. Betalningsmodellen för sponsrade länkar är vanligast enligt CPC förfarande. Det betyder att man enbart betalar då någon klickar på annonsen. I den organiska träfflistan kan man inte köpa en placering utan får istället tekniskt optimera websidan för valda sökord, så kallad sökpositionering. Vid denna form är betalningen oftast kopplad till resultatet. För att uppnå bästa resultat av din sökpositionering bör du därför först genomföra en  sökordsanalys där du ser över sökmönstret samt analyserar konverteringsgraden på dina nyckelord. På så sätt kan du välja en kombination av de sökord som dels har många sökningar men också faktiskt leder till köp.

Oavsett om du väljer sökpositionering, sponsrade länkar eller allra helst en kombination av dem – beakta nedanstående;

75% googlar före köp.

1/3 av svenskarna tror sig veta att de 10 första företagen Google presenterar är marknadsledande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: