Vill du ha kvantitet eller kvalitet på besökarna från dina sponsrade länkar?


De flesta menar nog de senare. Men hur säkerställer man kvaliten då?

Om du skapar dina egna kampanjer kan du ta del av dessa tips. Anlitar du en byrå till att hantera dina kampanjer, får du genom att läsa nedanstående, kunskap om vilka frågor du bör ställa innan du bestämmer dig för vem du anlitar.

  • Dela in kampanjerna noga enligt affärsområde. Generella kampanjer minskar träffsäkerheten och blir i regel kostsamma.
  • Skapa sökordsportföljer där varje sökord är relevanta för annonsgruppen. Irrelevanta sökord minskar annonsgruppens totala CTR och ökar i slutändan kostnaden för kampanjen.
  • Se till att de sökord du har i sökordsportföljen förekommer i annonstexten och helst i rubriken.
  • Testa dig fram gällande olika CPC bud.
  • Fundera över kampanjens syfte när du väljer matchningstyp. Väljer du bred matchning krävs ofta att du kombinerar med negativa sökord.
  • Använd uppmaning till aktion i annonstexterna, t ex. ”Bli medlem idag” eller ”Boka direkt online”.
  • Skapa annonsvarianter och låt Google visa dig vilka buskap som skapar bäst CTR. Välj kontinuerligt bort de annonser med låg CTR.
  • Länka till rätt undersida. Handlar annonsen om barnvagnar länka då till undersidan som handlar om barnvagnar. Användaren är otålig och ej genomtänkta djuplänkar skapar hög avvisningsfrekvens.
  • Söker dina kunder efter dina produkter enbart dagtid och veckodagar, ställ in att kampanjen enbart visas måndag till fredag 8-17.
  • Har du ett begränsat geografiskt upptagningsområde, nyttja IP avgränsning för att annonserna enbart visas för sökningar gjorda i din region.

Att ignorera ovanstående resulterar med största sannolikhet i kostnadsineffektiva kampanjer.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: