Släng inte bort pengar på dyra reklamkampanjer om du inte tänkt att hämta upp dem i sökmedia.


I ett ökande mediebrus där företagen ständigt pockar på vår uppmärksamhet tenderar vi att stänga av och sålla bort så mycket som möjligt av den reklam vi dagligen utsätts för. Men när vi själva aktivt letar efter en produkt eller tjänst välkomnar vi reklamen. Att ha med sig det vid planeringen av dina reklamkampanjer är extremt viktigt för en maximerad utdelning av investeringen. För att förtydliga belyser jag två typiska situationer.

Offlinekampanjer driver sök. I samband med att t ex resebolagen gör tvreklam för solresor ökar söken av dessa på sökmotorerna. Men just när vi exponeras för tvreklamen är vi oftast mer intresserade av att hinna fixa kaffe än att idel öra lyssna till avsändarens budskap. Dock fick vi en sprudlande härlig känsla av de vackra palmerna i ögonvrån och den härliga, medryckande musiksnutten. Tillbaka i soffan slår vi på vår laptop och passar på att söka solresor innan filmen börjar. Om du inte i en tidig planering av det strategiska marknadsföringsarbetet involverat sökmedia tappar du med största sannolikhet en mängd potentiella kunder till din konkurrent. Det är därför mycket viktigt att stärka upp dina kampanjer med sökpositionering och sponsrade länkar.

Flertalet du når är inte köpbenägna just då. Låt säga att ett företag som säljer badrum gör massiva marknadsföringansatsningar i radio och tidningar. Genom denna annonsering stärker de sitt varumärke och når en stor del av de kunder som funderar på eller har bestämt sig för att göra om badrummet hemma. Men når de dem som precis har bytt badrum eller de som är nöjda med vad de har? Möjligvis den senare gruppen om de lyckas skapa ett behov men förmodligen inte den första. Gemensamt för båda dessa grupper är dock att de troligtvis förr eller senare kommer att vilja göra om sitt badrum. Sitter de då och inväntar en ny annons från dig? Eller gör de ett försök att leta upp en gammal tidning där de tror sig sett din annons? Troligen inte. De går snarare in och söker på badrum på Google, Eniro, Hitta eller något annat typ av sökmedia. Finns du inte med vid sökresultatet kan man krasst påstå att du bedrivit kostsamma traditionella reklamkampanjer till dina konkurrenters glädje.

Dela på Facebook

    • Marcus
    • 6 april, 2010

    Bra, allt fler borde lägga sina pengar på sökmedia.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: