Kia Motors har fattat grejen med kundservicestrategi.


För ett par veckor sedan blev jag påkörd när jag satt i min splitter nya Kia. Rackarns tråkigt.
En fet buckla baktill på bilen, försening till jobbet, sjukhusbesök, huvudvärk och så det där med alla papper som ska fyllas i. Väl inne på kontoret ringer jag till min Kia Motors försäkring. Jag möts av en mycket trevlig telefonröst och en av alla negativa känslor byts genast till en positiv.

Jag -Hej, jag heter Charlotte da Silva, jag ringer för att anmäla en bilolycka.
Kia-kvinnan -Nej vad tråkigt, hur mår du?

Givetvis förstår jag att frågan är av artighetskaraktär men det tar inte ifrån det faktum att den får mig att känna mig som en viktig kund. Samtalet fortskred och hon svarade lugnt och positivt på alla mina frågor. Jag kände mig inte alls som den besvärande kunden med krångliga frågor (som man ofta gör i liknande ärenden). Två veckor senare blir jag åter tvungen att ringa Kia för att höra hur det nu var igen med hyrbil. Jag kommer genast ihåg mitt senaste samtal med Kia och tänker; undrar om alla Kia människor är så där himla trevliga eller om det bara var en tillfällighet. Tankarna börjar vandra bakåt och fastnar på Kia-Ted, han som jag beställde bilen av. Han är också sådär fantastiskt trevlig. Jag ringer Kia, och dra på trisser, en lika trevlig Kia-kille svarar även denna gång. Jag blir bemött på ett alldeles utomordentligt sätt.

Jag drar följande slutsater; Kia Motors har en uttalad strategi för kundbemötande som de definitivt lyckats implementera genom hela organisationen.

Vad vinner Kia på det?
De rustar sig för den virala spridningen om dess varumärke i sociala medier. Inget företag har makten om vad som sprids och i vilken utsträckning men alla företag har valet och makten att skapa sig hållbara och genomtänkta strategier.

Dela på Facebook 

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

