5 enkla och värdefulla tips på hur du som företag kan använda Google Trender.


Google Trender är en gratistjänst som visar söktrender över tid. Nedan följer 5 enkla och värdefulla tips på hur du som företag kan använda verktyget.

1. Arbetar du med säsongbetonade produkter? Då kan du med Google Trender utläsa vilka tidsperioder det framförallt söks på dina produkter. Att exempelvis utemöbler har sin söktopp varje vår kanske man kan lista ut på egen hand men vilka veckor toppar och hur länge håller säsongen i sig? Värdefull information vid kampanjplaneringen.

2. Även om dina produkter eller tjänster inte är säsongsbetonade kan ändå söktrenden se annorlunda ut över tid. Få reda på när under året de framförallt söks på de produkter eller tjänster du erbjuder. Vem kunde kunde tro att exempelvis dansskor har sina söktoppar i februari och september varje år?

3. Jämför söktrender på dina och konkurrenternas varumärken.

4. Planerar du att pentrera nya marknader? Då kan du ta reda på vilka delar av Sverige alternativt vilka länder som är mest mogna för din produkt.

5. Kan någon av dina tjänster eller produkter kopplas samman med heta topics just nu? Få inspiration till kreativa reklamkampanjer.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: