Var snäll mot mig så är jag snäll tillbaka.


Att vara snäll kan vara svårt och hur lätt som helst. Det beror på situatioenen och hur väl förbered du är att hantera oväntade omständigheter. Flyghistorier är typiska för ämnet. Det finns ju en anledning till varför TV3 producerar realityshowen ”Arlanda”.

När vi blir stressade, rädda, klämda, orättvist behandlade ja till och med hungriga kan vi många gånger agera dumdristigt. Den mycket trevliga kvinnan som log mot flygvärdinnan när hon klev på planet förargas en timma senare då det bara fanns ostsmörgåsar kvar när hon ville ha skinksmörgås. Och mannen som var så trevlig vid incheckningen ger samma person en rejäl avhyvling när planet blir 20 minuter försenat. Triviala företelser som händer oss alla. Det som däremot inte händer alla utan i allra högsta grad är något vi själva kan bestämma är hur dessa trivaliteter påverkar oss och får att agera.

Vi blir alla frestade till ilska och irritation. Ibland är den befogad men oftast inte. Du kan påverka detta genom att vara förberedd. Bestäm dig redan innan för hur du ska agera annars är det för sent. Och vet du vad, är du snäll mot mig så kommer jag med största sannolikhet att vara snäll tillbaka.

Precis som denna princip fungerar i dina privata relationer fungerar den i dina affärsrelationer. Är du snäll mot dina kunder (god kundservice, håller vad du lovar och belönar lojalitet) kommer dina kunder vara snälla mot dig tillbaka (tala gott om dig till andra och förbli trogna). Ha med dig det i den strategiska planeringen, och precis som med alla strategier, se till att implementera den genom hela organisationen. För ingen vill väl bli sittandes med skägget i brevlådan trots goda intentioner.

Dela på Facebook 

  1. Jag tror fullt och fast på den principen! Vad man sår får man helt enkelt skörda.

    • Melodi
    • 25 april, 2010

    Håller definitivt med men med en viss modifikation; Snäll men hård:)

    Snällhet kan alltför ofta tas för svaghet när ena parten blir allt för girig ( både affärsrelationer och privat). Så var gärna snäll men se upp att partena runt omkring inte tar hela handen när du erbjuder lillfingret. Om man inte är klar med budskapet kan både parterna få sura miner dock av helt olika skäl. Ena för att han/hon inte fick mer än vad som erbjöds, den andra som inte hade någon hand kvar:)

  2. ”Det bästa sättet att göra barn snälla är att göra dem lyckliga.” säger Oscar Wilde.. hmmm….göra ett bra arbete med dina kunder, gör dina kunder nöjda o.lyckliga och få deras snällhet tillbaka:)
    ha en bra vecka!
    7elwira

  3. What’s up mates, pleasant article and pleasant arguments commented here, I am really enjoying by these.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: