Har dina konkurrenter köpt ditt registerade varumärke som sökord på Google?


Att företag snyltar på sina konkurrenters varumärken genom att köpa dem som sökord på Google är mer vanligt än ovanligt. Google vidtar inte åtgärder på eget intiativ, men det betyder inte att det inte finns någonting som du själv kan göra.

Mitt bästa och mest effektiva tips är att själv ta kontakt med det berörda företaget. Förklara att de strider mot gällande regler för varumärkesintrång och be dem ta bort sökordet ur sin sökordsportfölj. Om de trots allt inte gör det, kan du vända dig till Google Adwords team och få det borttaget den vägen. Det tar dock i regel lite längre tid och ett mindre företag kan halka långt ned på prioriteringslistan.

Glöm inte att sökvärlden är oerhört föränderlig. Googla ditt eget varumärke med jämna mellanrum för att säkerställa att inga nya fiffiga företag åker snålskjuts på ditt varumärke.

Tips på hur du skapar kvalitativa sponsrade länkar kampanjer.

Dela på Facebook 

    • Fredrik
    • 8 juli, 2010

    Tycker det värkar konstigt det du skriver.. eller så är det bara jag som tänker fel.

    Men om kund söker på ett bolag ”A” som säljer ”Q”
    och bolag ”B” med hjälp av adwords har sökorder ”A” och då dyker upp bland sponsrade länkar. Och säger ”vi säljer Q med snabb leverans” Utan att nämna något om företag ”A” i annonsens. Tycker det låter fel att detta skulle infinna som varumärkes intrång.

    Tycker mig ha även läst att EU domstol friat många företag som ”B” för då dem inte nämner ”A” eller att kunden kan mistolka att det är samma företag, utan då ger kunden en valmöjlighet till ett annat företag som säljer liknande produkter.

    ?

    Tänker även på att du får använda konkurenternas namn för t ex prisjämföring. Då borde det vara okey att ge kunder alternativ till butik. (Ja då kanske så länge man inte påstår sig vara det andra företaget SÅKLART.)

    Tänker lite grann………..

    • Hej Fredrik och tack för din kommentar.

      Om Google gör sig skyldiga till varumärkesintrång eller inte bedöms från fall till fall. Det finns, som du skriver, många fall där Google har vunnit. Exempelvis det uppmärksammade fallet i mars i år där Google vann i Unionsdomstolen mot Louis Vuitton som hävdade varumärkesintrång.

      Det jag menar i mitt blogginlägg är att det är annonsören som har köpt en konkurrents varumärke som gör sig skyldig till varumärkesintrång. Det man kan göra som företag är att kontakta Google och begära att bli registrerad på deras lista över varumärkesskyddade företag. Det är dock inte så många som känner till den möjligheten.

  1. Hej Fredrik, jag läste idag att Google kommer att ändra reglerna i Sverige gällande adwords annonsering på andras varumärken. Den nya policyn kommer att träda i kraft den 14 september 2010 och du kan läsa mer om den här: http://adwords-se.blogspot.com/2010/08/varumarkesforandringar-i-europa.html

    Ha en fin kväll!
    MVH
    Charlotte da Silva

  2. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this fantastic blog! I guess for now i’ll settle for bookmarking and
    adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates
    and will share this site with my Facebook group.
    Chat soon!

  3. I’ve read some good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how a lot attempt you place to create this type of magnificent informative website.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: