Det talas mycket om strategier för sociala medier


Var och varannan dag hör jag om företag som inte tagit aktion och äntrat den sociala medievärlden med förklaringen; ”Vi har inte ännu dragit upp riktlinjer och strategier för sociala medier”. En rejäl modemening enligt mig.

Jag frågar mig hur smart det är egentligen. Att man bör ha någon form av strategi är viktigt men låt det inte bli så pretantiöst att det hindrar dig från att ta del av utvecklingen. En klok föreläsare inom ämnet (Stefan Hyttfors) gav ROI en ny tvist som stämmer väldigt väl. ROI = Risk Of Ignorence. Det är just det man  förhåller sig till om ”skyller på” obefintliga strategier, för någonstans har man åsidosatt sociala medier till förmån för något annat. Bannerkampanjer kanske ;) För att plocka ner, de för många, svåra begreppen listar jag några enkla frågor du kan besvara för att komma igång.

Vad är syftet med närvaron? – Det kan exempelvis vara att möta kunderna på en mer personlig plattform. Följdfrågan blir, ska vi stanna på plattformen eller ska vi driva besökarna in till vår webbsida? Många är oerhört fokuserade på trafikdrivning till sin egen webbplats men behövs det i alla lägen?

Vad vill du uppnå? – Konvertering, Engagemang, Varumärkesbyggande? Det bör styra hur och vad du kommunicerar i de sociala medierna.

Hur tillgängliga ska vi vara? – Att lyfta ut kundtjänstfrågor till sociala medier kan för de stora företaget bli kostsamt, men det kan också vara ett mycket effektivt sätt för att kommunicera med kunderna. Många gånger kan även kunderna besvara varandras kundfrågor, vilket i sig kan verka skrämmande men aspekter som tåls att fundera på. Var dock tydlig med din närvaro. Besvarar du bara kundfrågor vardagar mellan 9 och 12 så informera om det. Då förväntas inte något annat heller.

För att veta om den sociala medienärvaron ger något resultat bör du dock veta vilket resultat du vill uppnå. Tro mig, många har ingen aning. Sätt upp några enkla mål och mät det som intressant för just ditt företag.

Exempel:

Om syftet med närvaron är engagemang – mät och analysera då inlägg etc. Vilka effekter får exempelvis olika typ av budskap du väljer att kommunicera?

Är syftet trafiktillströmmning till webbsidan, mät då hur olika budskap påverkar trafiken in till din webbplats.

Och glöm inte bort att din närvaro i sociala medier lever i symbios med övriga marknadsansatsningar. Den bör därmed interageras därefter. 

Slutord – våga prova!

  1. Själv brukar jag sätta ROI vs. RODN (Risk of doing nothing).

  2. Roi

    Lol mkt bra.

    I övrigt självklarheter men pluspoäng för det nya roi-begreppet

    Kriga på C du är duktig🙂

    -jf

  3. Hehe.. Schmack! Bra poäng😉

  4. Bra inlägg. Fick en re-minder via Twitter, har läst innan. Har också hört Stefans dragning om ROI.

    Allt fler företag inser vikten av att dagligen arbeta med sociala medier och kommer avsätta allt större resurser för att ha denna kompetens i sitt eget hus. Många av oss, från byråvärlden lär gå över till ”andra sidan”.

    Idag är det techs, apps och communities som styr byråernas kreativitet. Vad kan vi göra på Facebook? Hur rekryterar vi fler followers till er Twitter? Osv…

    Såklart ska vi finnas där målgruppen finns men ibland vore det vettigt att också analysera vad som gör alla dessa fenomen så framgångsrika och applicera det i den kreativa processen.

    Hur kan icke-dator-kunniga bli fluent på FB på en månad? Vad är det som gör att man kan bli ”twitterholic” på en vecka? Hur kan den mest otekniska personen bli Apple-språkrör via iPhone?

    Vem driver vem? För tillfället är det inte vi marknadsmänniskor i alla fall. Vi har inte legat först sen boo.com.🙂

    (Skrivet sent en söndagkväll på en iPhone utan ”lutande” tangentbord. Hav förtröstan)

  5. Kim. Av egen erfarenhet skulle jag nog säga att du delvis har rätt men också fel att göra en sån generalism. Själv håller jag exempelvis We Are Social som en förebild när det gäller att förstå både strategi men också att vara insiktsfulla om vad implementering egentligen handlar om. Och försker att arbeta med samma bakgrundstanke i mitt jobb.

  1. 18 maj, 2010
    Trackback from : ”Släpp kuken och kör”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: