Är sponsrade statusuppdateringar på Facebook något för ditt företag?


Häromveckan nyttjade jag mitt Twitterforum och ställde frågan om någon har köpt statusuppdateringar på Facebook och om de i så fall ville dela med sig av bra och dåliga erfarenheter. Jag fick en del skeptiska svar som exempelvis: ”Oäkta är dåligt” och ”Jag är rädd för badwill”

Dessa tankar for också genom mitt huvud när jag i veckan träffade Social Communications som erbjuder denna typ av marknadsföring. Man nyttjar trots allt en annan privatpersons röst. Men bör man dock så lättvindigt förkasta ett koncept med bevisligen hög konverteringsgrad? Jag köper argumenten att ambassadörsverksamhet helt utan utomstående incitament uppnår större genomslagskraft och att man som ambassadör löper risken att trötta ut sina Facebookvänner. Men vi är inte där än, och bör man inte se möjligheten idag?

Genom att selektera ett urval av ambassadörer vars nätverk speglar din målgrupp får du som företag en möjlighet att kommunicera nära din målgrupp. Det finns med säkerhet en mängd produkter och tjänster, exempelvis dem med stark anknytning till personliga värderingar, som inte är optimala för denna typ av marknadsföring. Jag tror inte heller på idén för aktörer med stark nisch då målgruppsselekteringen inte går så djupt. Och som med all marknadsföring online bör den innehålla värde för mottagaren som i förlängningen skapar värde för avsändaren. Dels ökar det antal positiva upplevelser av reklamen men påverkar även den virala spridningen, vilket du som annonsör inte betalar för. Ett genomtänkt budskap kan mao bli långlivat utan någon förlängd marknadsföringskostnad.

När det kommer till frågan om det kan skapa badwill så ser jag inte någon förhöjd risk med denna typ av marknadsföring så länge du arbetar med ett värdeskapande budskap och en väl avvägd utskicksfrekvens.

Jag är öppen för dina åsikter, kommentera gärna.

Dela på Facebook

    • Melodi
    • 21 juni, 2010

    Håller med !! Risken är ju att man trampar mottagaren på ”tårna” när man mer eller mindre tvingar in sitt varumärke i den privata sfären. Åandra sidan är den yngre generationen mer postiva till reklam än den äldre. Så kanske passar den här sortens marknadsföring en yngre publik helt enkelt!

    • Micaela
    • 21 juni, 2010

    Jag tror att en utveckling där privat och offentlig sfär redan är sammankopplad existerar. Det är inte två uppdelade världar. Kanske gillar vi den utveckling eller inte. Men den är redan här. Kanske ska man jobba med, inte emot som Da Silva däger.

    Det är redan så den värld vi lever i ser ut. När man jobbar gentemot en del Svenska stora Mediabyråer märker man att de är otroligt försiktiga och traditionella. Medans nya Unga men som lyckas, vågar utmana den situation vi står i. Jag tror inte på att avsändare inte ska stå för det budksap man skickar ut. Jag tror inte heller på en spam effekt där det görs för många utskick. Men jag tror på att använda och utveckla nya sätt att kommunisera och se möjligheterna i det. Men gränsen är hårfin och måste göras smart!

  1. Läsvärd och intressant artikel.

    Det känns ganska naturligt att ett koncept av det här slaget tas fram. Sponsrade länkar, blogginlägg, you name it, så varför inte en sponsrad statusrad. Du informerade om att det kommer finnas en liten markering i statusraden och det tycker jag försämrade en aning.

    På kort sikt kan detta vara bra för att kicka igång eller boosta en kampanj (driva trafik). Det kan också vara bra för att nå ut med tidsbegränsade erbjudanden och precis som du säger, bra för att nå ut med information. WOM-effekten får man ju lite på köpet genom Facebooks funktioner.

    Jag tror däremot inte att det är rätt väg att gå för att skaffa sig ambassadörer för sitt varumärke. Jag tror att man urholkar budskapets värde genom att köpa sig en statusrad. Ifall de som säljer inte är lojala varumärket utan enbart gör det för ersättningens skull, så blir det lite som Buzzadors. Där blev det ju så att det fanns imageprodukter som var trevliga att promota medan det inte var samma driv och effort i andra.

    Min personliga åsikt är att först identifiera varumärkets true ambassadors/heavy users och connecta med dem. Umgänget med varumärket bör komma innan belöningen. Att skapa starka eller nyttiga upplevelser tror jag är A och O. Då får man mycket på köpet. Virala effekter, positiv ryktesspridning m.m. Sen om det är en elak kampanjsajt i Flash, starka erbjudanden, en bra kunddialog m.m spelar nog mindre roll…

    Kanske att jag pratar om två olika saker. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men, att bygga ett ambassadörskap på detta sättet tror jag är fel väg att gå.

    Lite babbel🙂

  2. Oerhört värdefullt att få era mycket intelligenta och genomtänkta kommentarer. Tack! Sfären mellan privat och offentligt är i allra högsta grad sammankopplad, dock ej välkomnad av alla, som Micaela skriver. Utmaningen är då att lägga sig på rätt nivå gällande frekvens och budskap så att du kittlar målgruppen, inte retar den. En utmaning för alla marknadsförare idag oavsett forum.

  3. There is plenty of info on this subject. All the points you have made add little to it, worth a quick read.

  4. Hi, i believe that i noticed you visited my site
    so i came to go back the want?.I am trying to to find issues to enhance my site!

    I suppose its good enough to make use of some of your concepts!
    !

  5. I don’t know whether it’s just me or if everyone else encountering
    problems with your blog. It appears as if some of the content
    within your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this
    is happening to them as well? This might be a issue with my web
    browser because I’ve had this happen previously. Thanks

  6. Thanks a lot for sharing this with all of us you really realize
    what you’re speaking about! Bookmarked. Please also talk over with my website =). We will have a link alternate agreement among us

  7. Woah! I’m really loving the template/theme of this site. It’s simple, yet effective.
    A lot of times it’s very hard to get that ”perfect balance” between user friendliness and visual appearance. I must say you’ve done a
    amazing job with this. Also, the blog loads very fast
    for me on Internet explorer. Superb Blog!

  8. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I
    provide credit and sources back to your site?

    My website is in the exact same niche as yours and my visitors would genuinely
    benefit from a lot of the information you present here.
    Please let me know if this okay with you. Thanks!

  9. Aw, this was an exceptionally good post. Taking the time and actual effort to produce
    a very good article, but what can I say, I hesitate a whole lot and don’t manage to get nearly anything done.

  10. Hi there, I desire to subscribe for this webpage to obtain
    hottest updates, thus where can i do it please help
    out.

  11. Hey there would you mind sharing which blog
    platform you’re using? I’m going to start my own blog in
    the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!

  12. I blog quite often and I really thank you for your information.

    This article has truly peaked my interest. I will book mark
    your blog and keep checking for new information about
    once a week. I opted in for your Feed as well.

  13. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this blog. It’s simple, yet effective.
    A lot of times it’s very difficult to get that ”perfect balance” between user friendliness and visual appeal. I must say you have done a awesome job with this. In addition, the blog loads super fast for me on Chrome. Outstanding Blog!

  14. Wow! At last I got a website from where I be able to
    genuinely get helpful information regarding my study and knowledge.

  15. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who has been doing a little research on this. And he in fact bought me lunch simply because I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this subject here on your website.

  16. When someone is searching for a vital piece of information, he/she may desire to try this site,
    because that’s mentioned a lot over here.

  17. Its such as you read my mind! You appear to understand a lot about this, such
    as you wrote the book in it or something. I think that you
    just could do with a few percent to force the message home a little bit,
    but instead of that, this is great blog. An excellent read.
    I will definitely be back.

  18. I am extremely inspired along with your writing talents as
    neatly as with the layout for your blog. Is that
    this a paid subject matter or did you modify it your self?

    Anyway stay up the nice quality writing, it’s rare to peer a great blog like this one today..

  19. Now then! I’ve been reading your site for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a hello from Leeds. Just wanted to say keep up the fantastic work!

  20. I’m trying to cultivate a similar place to this myself, there’s an enormous amount
    of work that goes into it. Really intelligent community as well,
    not easy to develop.

  21. Hi everyone, it’s my first go to see at this web page, and article is in fact fruitful designed for me, keep up posting such content.

  22. Hi! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I
    ended up losing many months of hard work due to no back up.
    Do you have any methods to prevent hackers?

  23. I’m questioning what age you start to get wiser and take no notice of all this rubbish.

  24. How did this bit become so messy it’s drainin reading em.

  25. I’m sure I saw a video put on here, with some extra info on this. I can’t seem to find the url.

  26. The last time I came across a website this charming it cost me a lady i’m sure, I spent so long on it.

  27. I know someone who this article applies to.

  28. Will do – I’ll get them on tomorrow, when I’ve got some free time.

  1. 30 september, 2015
    Trackback from : Crazy Bulk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: