Eniro annonserar på Facebook, men varför djuplänkar de inte?


ENIRO – en trögflytande organisation, konservativ och modern på samma gång. Man vill inte släppa taget om sin baby (katalogen) och skapar en struktur där den inte går att plocka bort ur produktportföljen. Den är förvisso inte död, som många säger, samtalsmätningar och undersökningar bevisar motsatsen.  Men det finns såklart många företag som inte har någon nytta av att finnas sökbara i den vackra gula boken. Med argumentet att det är viktigt för dig som kund, och ett mervärde, att finnas med i samtliga utlämningsformer försöker man hålla katalogen vid liv. Viss konstgjord andning i socialistisk anda😉 Jag tycker katalogen ska vara kvar men jag tyckte det var bättre förr när man kunde välja. Samtidigt utvecklar ENIRO flera toppenbra och innovativa tjänster och funktioner hela tiden. Dess egen representation och medverkan i nya medier är dock stundom lite smårolig.

Jag delar med mig av två iakttagelser som exempel;

1) Häromveckan fick jag ett mejl av ENIRO där de varnade mig för bluffakturor utskickade med avsändare EINIRO. Tack för informationen. Jag tänkte genast att jag retweetar det på Twitter. Men ack, de hade bara använt sig av mejlutskick denna gång. Så tokigt. De twittrar om både det ena och det andra så varför skippa detta? De går miste om möjligheten att leverera värdefull information till sina 300 följare som förmodligen är mycket intresserade av vad de har att säga eftersom de just är följare. De går även miste om att nå ut i de förlängda nätverket då viktig information oftast retweetas.

2) Eniro annonserar numera på Facebook.

De promotar den nya tjänsten med hotellbok direkt på ENIRO. Strålande bra tjänst! Man kan alltså söka hotell och direkt på ENIRO se antal lediga rum samt direkt boka rummet utan att behöva lämna ENIRO.  Men när jag klickar på annonsen kommer jag till startsidan som talar om för mig att jag måste fylla i ett sökord. Jag går genast ut. Hög avvisningsfrekvens på den annonsen är nog ingen högoddsare. Annonserna är ju geografiskt selekterbara och man skulle väl kunna ta sig an mödan att göra en geografisk indelning av kampanjen och djuplänka  till hotell + ort. Förmodligen tänker Eniro att det är enkelt att bara fylla i ”Hotell” samt ”Ort” men jag vill upplysa om att för varje klick du tvingar på konsumenten tappar du 33% av dem.

  1. Har faktiskt skickat denna till Eniro. ngt säger mig att använder en extern firma men jag känner lite folk där. Hojta till om du får ett svar!

    • Tack så mycket. Vad intressant. Att kommunicera med Eniro känns ibland som envägskommunikation. Återkommer om jag får ett svar.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: