Ta dig an det okända och utvecklas.


Det vi inte begriper är väldigt lätt att förkasta, det är en försvarsmekanism inbyggd i oss för att vi inte ska stressas sönder och upplösas🙂 Det är också oerhört bekvämt att avvisa det vi inte känner till, man tar liksom kontrollen genom att bestämma sig för att man inte behöver det. Jag gör det hela tiden. För ett halvår sedan förkastade jag Twitter. Fy vale så töntigt jag ansåg Twitter vara och bara ordet ”twittra” fick mig att skruva på mig av irritation (och att sista stavelsen t.o.m. höjdes vid uttalande). Vem bryr sig om vad okända människor pysslar med om dagarna? Det var min onyanserade bild av Twitter. Men en dag puttade nyfikenheten hand i hand med vetgirgheten mig över kanten. Jag loggade in på mitt inaktiva, dock existerande Twitterkonto, och ringde min vän @feliciasvaeren.” Ok, hjälp mig nu, hur gör jag? Jag fattar inte grejen liksom.” Sedan fick jag tre tips;

1) Börja följa intressanta twittrare, döööhh – ordet igen… och jobbigt, hur hittar jag dem? Jag gick igenom Felicias lista @hammarstrand – ja,  @carlhenric – ja,  @medierna – ja etc. Och vips så följde jag 40 presoner.

2) Skriv om det som intresserar dig och delge information som du tycker är intressant.

3) Retweeta dina följare när dom skriver något som är intressant.

Twitter kändes länge hårt och kallt medan min trygga zon, Facebook, kändes kärleksfull och mysig. Men efter några veckor började jag upptäcka att det kanske finns något bra här ändå. Jag märkte vilken omvärldskoll jag fick helt gratis och med mycket liten ansträngning. @elwirakotowska och @hammarstrand gav mig alla nyheter och tips om marknadsföring, @ztrixq lärde mig massor om bloggande och wordpress, @hyttfors inspirerade i ämnet sociala medier, @leadtoday gav mig inspirerande citat om livet och @karinadelskold förgyllde med humor. Och jag fick ta del av andras åsikter kring ämnen och företeelser på ett mycket enkelt och snabbt sätt. När vi anstränger oss och tar oss an det okända istället för att förkasta det startar vi processer och utvecklas.

Några twittrare nämnda i ovan text men många fler onämnda, listan kan nämligen göras hur lång som helst. Jag kan dock säga att jag följer inte dem som skriver om fika med kompisarna, kaffekonsumtion och vädrets makter.

  1. Visst är Twitter ett fantastiskt media, snabbt och enkelt. Och man kan få många väldigt bra tips via Twitter. Det är oerhört roligt att du nämner @ZtrixQ. Tack för en bra artikel.

  2. Twitter är fantastiskt – just för att det finns plats för så mycket människa, trots begränsat antal tecken. Märkligt och lite kallt i början – håller med… men när man har kommit upp i tempo så händer det saker… i dag har jag upptäckt AudioBoo – som har funnits länge förstår jag, men för mig blev det premiär i dag. Var och en får ju ta alla dessa möjligheter i sin egen takt. Tack för bloggen!

    • Hej Staffan, hade inte heller hört talas om AudioBoo, förens nu🙂 I sin egen takt – precis!🙂 tack för din kommentar!

  3. Jag var som dig, både gällande Twitter OCH Facebook, nu har jag insett att de är värdefulla redskap för att kunna nå ut till en bred publik.

Kommentera

