Den sociala webben avslöjar dig snabbare än blixten.


(Tack) vare den sociala webben är företagen och dess varumärken idag mer interagerade i människors vardag. Vi umgås, tycker, tänker och kommunicerar i högre utsträckning med varumärken som på något sätt rör vår vardag. Det betyder att ett företag inte lika lätt längre kan särskilja heart (kärnverksamhet & affärsidé), appearance (strategier) och soul (uttryck) i från varandra. Ändock händer det hela tiden.

En värmedyna börjar brinna i soffan. På några timmar har så gott som hela huset brunnit ned och ödelagt en familjs liv.  Läs hela historien här. Alla tankar till familjen som nu bor tillfälligt på hotell och med hjälp av vänner får hjälp att klara den kaotiska vardagen. Allt familjen ägde är borta, inget gick att rädda. Svårt att tänka sig in i situationen.

Behöver man i det här läget en digitalbox från Boxer? När hela livet är ett kaos och man inte ens har kläder att klä sin kropp? Det var ju en knäpp fråga! Men Boxers svar på den, eller rättare sagt brist på flexibilitet och förståelse när de inte vill låta kvinnan säga upp sitt abonnemang, är vad som fått denna historia att cirkulera i sociala medier de senaste dagarna.

Initialt kunde man ju tänka sig att tillverkaren av värmedynan skulle fått sig en känga. Värmedyna var ju S-märkt och ändå händer det. Men inte ens värmedynans varumärket framgår här utan allt fokus riktas (självfallet) mot Boxers bristfälliga empati i frågan. Boxer som inte ens har direkt påverkan på händelsen lyckas trassla till det ordentligt för sig. Företeelsen sprids på Twitter och folk rasar mot Boxers okänsliga bemötande.

Företag idag måste ha 100% flow i alla delar – HEART, APPEARANCE och SOUL. Den sociala webben avslöjar dig snabbare än blixten.

  1. Helt rätt och samtidigt lite läskigt!
    Jag själv, använder Facebook till min fördel varje dag när det gäller viral marknadsföring. Att få medhåll från vänner och gäster via webben har verkligen pushat oss åt rätt håll! Den trovärdigheten som ett varumärke får bara för att informationen kommer från ens vänner är helt sjukt! Man tror blint på vad ens vänner berättar och sprider gärna ordet vidare om det kan på något sätt få en själv att framstå som lite mer intressant. Dessvärre är det lika enkelt att få dålig reklam… Så frågan är väl främst: Hur skyddar vi oss mot felaktiga rykten?

    • Tack för din kommentar. Som svar på frågan tror jag först och främst att man som företag måste vara ärlig och sann rakt igenom alla led. Sann kritik kan då bemötas på ett sakligt sätt. Alla kan göra misstag. Det största problemet uppstår när man försöker dölja uppenbara brister.

  2. Boxer tänkte väl att det är ytterligare en kund som försöker bli av med sitt abb. Men man kan ju undra hur de tänker

    • Tack för din kommentar Jonas. Något i stilen ja, men kvinnan hade ju bevis från såväl försäkringsbolag som polis. Det är bara girigt kundbemötande.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: