Google vill lära känna dig bättre – lanserar Hotpot.


Google lanserade igår den nya ratingtjänsten Hotpot. Med Google Hotpot kan du sätta betyg på exempelvis dina favoritrestauranger eller favoritställen. Med såväl enkla tummar upp eller ned som egenkomponerad text. Du kommer också enkelt kunna se vad andra tycker.

Google vill skapa ett forum där de kan lära känna dig ännu bättre och inte bara lagra vad du är intresserad av utan även vad du tycker om ett företag eller en plats. De kommer utifrån informationen sedan kunna delge dig ännu mer relevanta rekommendationer. Vad tycker du om det?

Google Hotpot finns ännu ej i Sverige men du kan prova den engelska varianten om du är nyfiken. För att det ska fungera måste vara inloggad med ett Google konto.

  1. Reco frågade mig vad jag tycker om detta och här kommer mitt svar: personligen kan jag tänka mig att det är en bra tjänst när man är ute och reser. Då, om någongång, är andra människors omdömen oerhört värdefulla. Det ligger ju väldigt nära och addera en rating service känns på så sätt naturligt. Men med alla ratingtjänster upplever jag problemet att de dåliga omdömena är dem som publiceras då människorna bakom dem har ett större behov att publicera åsikter av den karaktären. Det som är positivt har man inte lika stort behov av att dela med sig av. Jag ser dock även här en förändring i beteende och kan man skapa värde (eller få användaren att inse värdet) för den som ratar är det en bra tjänst. Ett uppenbart värde är exempelvis att avändaren samlar alla sina favoritställen på ett och samma ställe.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

