Suveräna tips för att skapa relevant content till din fanpage


Har du svårt att komma på relevanta inlägg till din fanpage?

Har du hamnat i ett läge där du enbart skriver om dina egna produkter och tjänster? Läs den här artikeln och få inspiration till att utveckla en vinnande fanpage.

Som du säkert vet gäller det att att tänka till kring din kommunikation på Facebook. Relevant information som skapar värde för dina gillare är A-O för en framgångsrik närvaro. Men vad är relevant information? Till att börja med är det oerhört beroende av vilka förväntningar du har skapat hos din gillare. Men generellt så kan man säga att det viktigaste är att lära känna dina gillare och utveckla kommunikationen därefter. Ett effektivt sätt att utveckla en framgångsrik kommunikationsstrategi är att använda Insights. Läs mer i min artikel om Facebook Insights.

Oavsett vilken strategi du använder kan det vara värdefullt med inspiration ibland. Och nu tänkte jag ge dig ett mycket bra tips.

Google Trender kan hjälpa dig att skapa relevant innehåll till din fanpage utifrån vad din målgrupp är intresserad för tillfället. Låt oss ta ett exempel i realtid.

På bilden nedan har jag gjort en sökning utan att skriva in sökord eller vald kategori, valt sökningar i Sverige och de 7 senaste dagarna.

Högst upp bland ”ökande sökningar” ligger Charlie Chaplin. Det beror dels på att han föddes den 16 april 1889 och dels på att Google uppmärksammade det och firade födelsedagen med en Youtubefilm i loggan. Min fråga är; hade du tänkt på de ökade sökningarna de sju senaste dagarna det om jag inte just berättat det för dig?

Hur skulle man då kunna använda den här informationen? Arbetar du med kultur, teater eller film är det ett genialt tillfälle att dra nytta av uppståndelsen och skriva om det på sin fanpage. Med lite fantasi kan man säkert hitta fler kopplingar än så.

Vi tar ett exempel till.

Du kan även lägga till en kategori till din sökning. På bilden nedan har jag gjort samma sökning som innan med enda skillnaden att jag valt kategori ”Livsstilar”. Allra högst upp ligger Dalai Lama vilket med största sannolikhet beror på att han befinner sig i Sverige just nu. Arbetar du med hälsa, är du en livsstilscoach eller säljer du spikmattor😉 [se min smile för allt i världen] kan du med fördel posta information om hans Sverigebesök på din fansida.

Vad är nyttan med ovanstående?
Till att börja med så går du utanför din egen verksamhet. Du skapar ett mervärde för dina gillare och du håller dem uppdaterade på det senaste. Det blir mer intressant att följa/gilla dig. För det andra skapar det viral spridning för att det är högaktuell information. Den typen av information vill människor sprida.

  1. Bra tips, Charlotte! Detsamma kan sägas gälla nyhetsbrev och egentligen allt man gör på nätet – kolla statistiken och se vad ”folk” är intresserade av.

    Ett bra sätt är – i mitt tycke – att koppla ens egen verksamhet till den situation som besökaren är i ”just nu”. Om man är i bilbranschen så finns det många aktuella kopplingar – igår var sista dagen att byta däck: vad ska jag göra om jag glömde det? – många bilar är smutsiga efter vintern och vårens dammiga vägar: Biltvättens bästa tips ”Sämskskinn är det bästa därför att…” och så vidare…

    Tycker att du gör en väldigt bra poäng i att skriva om Facebook och gå till Google. Precis så är det – man måste vända blicken bort från det självklara, inte stirra sig blind på en enskild webbplats egen lilla (eller ganska stora) värld.

    Affärsnytta kan man hitta på de mest oväntade ställen.

    • Helt rätt. Google Trender har många bra användningsområden. Jag tror dock att många glömmer bort att använda det som ett hjälpmedel när det gäller Facebook och siffran är nog högst bland småföretagare och medelstora företag. Tack så mycket för din kommentar! Trevlig kväll!

  2. Kan bara hålla med föregående talare. Finns mycket att hämnta med trender men få gör det. Tror det handlar om tiden då detta ändå går rätt på djupet och man har fullt upp med mycket av bassakerna.

  1. 8 maj, 2011
  2. 30 januari, 2015
    Trackback from : disc jockey melbourne

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: