Välkomnar ett Mini-Facebook!


”Snart är det dags för Rosé säsongen, det lär du med FB konto bli varse om.”

Allt har sin tid och jag känner mig nu less på att dela med mig av mina privata bilder och tankar till 500 Facebook-”vänner”. Jag är inte så intresserad av alla statusuppdateringar heller. Finaste, sötaste och bästaste står mig upp i halsen. En ytlig marknadsföringskanal för sitt eget varumärke, vilket många inte verkar ha förstått eftersom de postar saker till sin ”icke fördel”. Missförstå mig inte nu, jag älskar Facebook och dess möjligheter men samtidigt saknar jag ett Mini-Facebook. Ett Mini-Facebook med bara mina närmaste.

Precis som IRL tas olika ämnen upp vid olika tillfällen. Att alltid anpassa budskapet till att passa alla 500 vänner från olika världar blir naturligtvis ytligt ibland. Det finns två sätt att lösa det på men inget av dem gillar jag. Det första; rensa bland mina FB vänner. Nej, då tappar jag delar av mitt värdefulla nätverk. Det vill jag ICKE. Det andra; skapa listor och begränsa uppdateringar till dem. Nej, det är krångligt och känns inte säkert + att jag vill i så fall att de som är med på min lista ser att statusen var menad för bara dem.

Snart är det dags för Rosé säsongen, det lär du med FB konto bli varse om… Ett Mini-Facebook helt enkelt – det behöver Sverige.

  1. Hitta en affärsmodell på detta och bli rik! Det är framtiden, vi kommer att på ett eller annat sätt se en utbredd privat karaktär av de digitala nätverken.

  2. Den enklaste lösningen: en sluten grupp i Facebook för dig och dina vänner.

    • Tack Jocke! Tänker mig bara något helt nytt, utanför Facebookmiljö. Men ska definitivt börja återuppliva mina gamla vän-och familjegrupper och hoppas att jag finner mitt Mini-Facebook i Facebook Groups.

  3. Jag har samma problem och har gått i precis samma tankar. Det vore verkligen något med ett nytt nätverk där man bara har sina närmaste! En sluten fb-grupp är väl det närmsta man kan komma i nuläget antar jag.

    • Magnus
    • 25 april, 2011

    Appen Path kanske kan fylla detta behov?

    • random
    • 25 april, 2011

    http://www.path.com/
    There ye go

    • Men vad bra! Startade just ett konto, verkar good hittils. Använder du det? Hur många svenska användare finns? Vet du? Tack!

  4. Een leuk artikeltje neerkrabbelen met betrekking tot dieet is alles behalve gemakkelijk echter
    het moet gezegd worden dat het u goed is gelukt, gefeliciteerd!

Kommentera

