Har Google+ stor potential eller inte?


I dagarna lanserades Googles nya tjänst, den stora Facebookutmanaren; Google+. Många av mina vänner och bekanta har aldrig hört talas om det men i t ex Twittervärlden har det inte undgått någon. 

Totalt spridda åsikter om Google+ potential råder, både i Sverige och i världen. Dock upplever jag att det finns en större skepsis i Sverige än exempelvis USA. Joakim Jardenberg och Brit Stakston är två välkända medieprofiler som beskriver varför de inte tror att deras mamma kommer att byta plattform från Facebook till Google+. Och Brit Stakstons skarpa argument som exempelvis att vi applicerar gamla beteendemönster när vi tror att 13-åringen kommer rusa från Facebook för att mormor skaffat Facebookkonto är mycket läsvärda.

Joakim Jardenberg sågar Googles största argument varför man ska byta Facebook mot Google+, de så kallade cirklarna. Han menar att att många kommer känna osäkerhet när de segmenterar uppdateringar och att det finns en falsk trygghetskänsla.

Jay Baer har skrivit en bloggpost på SocialMediaToday som sammanfattar varför han tror att Google+ har potential att lyckas. Han beskriver exempelvis Google+ som en Facebook – Twitter hybrid med extremt hög användarvänlighet.

Vill du backa bandet en bit och läsa grundligt (på svenska) hur det fungerar så har Fredrik Lyreskog gjort en gedigen sammanställning av Google+ från insidan.

Så sammanfattningsvis; varför ska man byta från Facebook till Google+?
Facebooks största svaghet enligt mig och många andra är bristen på möjlighet att segmentera sitt nätverk, både gäller vad man producerar (kommunicerar) och vad man konsumerar (läser). Verktygen finns men de är långt ifrån optimala ur ett användarperspektiv. Jag skrev en bloggpost den 25 april där jag efterfrågade just den möjligheten.

I Google+ finns det extremt lätthanterliga verktyg för att hantera sitt nätverk och skapa segment. Jag tror att många som använder Facebook idag saknar det. Det är ju bara att förflytta ögonen till hur vi lever våra fysiska liv. Inte visar vi våra privata fotoalbum på en afterwork, går upp till chefen och berättar hur stökig festen var i fredags eller ringer våra avlägsna kusiner och berättar att vi är så glada för de nyinköpta skorna.

Detta är beviset för varför det finns en framtid för sociala nätverk som möjliggör just detta.

Men blir det Facebook som utvecklas åt det här hållet och kommer att fortsätta leda den sociala mediemarknaden eller är det redan försent? Facebook har ju genom åren tänjt våra gränser till max vad gäller integritet och sekretess vilket borde vara en fördel för Google och kanske den lilla avgörande detaljen varför vi är beredda att byta/komplettera med en ny plattform.

Cirklarna som Google+ är baserade på förenklar även möjligheten att bygga ut ditt nätverk vilket paradoxalt nog också är ett problem hos Facebook. Facebookanvändare idag kan uppleva det obehagligt att adda någon de inte känner så väl. De slipper du helt i Google+ då du enkelt placerar denne i en cirkel som du känner dig bekväm med.

Facebook har dock ett starkt grepp om marknaden med sina 700 miljoner användare worldwide. Att skapa ett nytt Faceboook blir nog ändå svårt. Jag tror därmed att Google+ kommer att bli ett rasande bra komplement till Facebook.

En av de största fördelarna med Google+ är, tror jag till skillnad från många andra, att det går att växa långsamt och det t.o.m kan vara en fördel. Jag behöver inte ha 500 kontakter direkt för att Google+ ska vara intressant för mig. Det räcker att jag finner någon av mina cirklar där och jag har hittat en nytta.

För inget annat nätverk är så integrerat med sök som Google+ även om Facebook är på väg åt det hållet.

Andra som bloggat intressant om samma sak; Mats Adamczak, The Jennie, Fredrik Näs och Emanuel Karlsten.

  1. Jag säger två saker:

    1. Det är för tidigt att bedöma vad Google+ är eller kommer att bli för oss. Jag gillar egentligen inte att det görs så mycket analyser om vad Google+ är eller inte är innan man har hunnit använda det mer än ett par dagar. Man måste få tid att använda det, testa, utnyttja och experimentera.
    2. Google+ ger mig en möjlighet att flytta sådant jag alltid känt mig obekväm med att ha på Facebook: jobbdiskussioner, reklam för mina bloggposter, Mashables länkar i mitt feed m.m. Jag får inte en falsk känsla av trygghet eftersom Google inte påstår att den är en ”gated community” – tvärtom. Det är meningen att det du säger och skriver ska komma andra till nytta och tvärtom.

    • Tack för din kommentar Therese. Jag håller med om att det är omöjligt att bedöma framgång eller inte i tidigt skede. Men det är enormt intressant att sia. I analysstadiet lär man känna produkten ännu mer och tänker till kring användarbeteende mm.

      Du beskriver i kommentar nummer 2 ett förhållningssätt som innebär att Google+ blir ett komplement till Facebook, vilket jag håller med dig om. Får inte heller en känsla av falsk trygghet. Tror inte att det blir ett problem för andra heller.

  2. Jag håller med i vad du skriver, speciellt att det kommer att bli ett bra komplement till twitter och facebook, men även tar udden ur tjänster som diaspora&mycube.
    Får de till det med olika interna integrationer (jobbigt för Microsoft & skype) och bygger ut Om fliken och får till en Företags flik, så är det lite jobbigt för även LinkedIn.

    Sedan att utvärdera tjänsten, när de enda vänner man har där är ”early adopters” är ju förstås vanskligt…
    Jag har skrivit två poster vad jag tror det kommer att innebära http://mazocialmedia.wordpress.com/2011/07/01/google-plus-en-microsoft-killer/ och http://mazocialmedia.wordpress.com/2011/07/04/google-plus-en-killer/

    • Tack för din kommentar. Och mycket bra poster du själv har skrivit, missade att länka till dem, fanns en hel del bra synpunkter och du hade tagit upp påverkan på andra tjänster än bara Facebook.

  3. Läsvärt🙂

  4. Jag har inte skrivit eftersom jag helt enkelt inte haft tid och just nu inte känner att jag kan säga bu eller bä om Google+. I Almedalen är det solklart att det inte slagit – allt handlar om Twitter och delvis Facebook.

    Problemet är i nästa steg – hur kommer man kunna göra marknadsföring, hur ska det hela bygga riktiga sociala medier för alla: både organisationer, individer och företag? Flera av oss har sett till att fixa gmail för företag men fortfarande hadnlar det om mycket små mängder.

    Ingen verkar riktigt ta på allvar det faktum att ett byte kräver oerhört stora incitament. Komplementär ja och kanske ett hot mot twitter på lång sikt. Facebook har helt andra parametrar för användning.

    • Tack för din kommentar. Jag tror nog att många förstår att det verkligen krävs incitament för byte men även för att använda det som komplement. Den stora skillnaden ligger i att vi är många som värderar givna incitament olika. Det återstår att se effekten på alla plan av Google+.

  5. Nu har du valt perspektivet Google+ mot Facebook i hög grad.
    Jag skulle föredra att se det ur perspektivet – Vilka mål som skall uppnås – Och vilka medel det finns för att uppnå det -.
    Där då Twitter, Facebook, Google+ YouTube, blogg tillsammans med annat är medel för att uppnå ett mål.
    Vilket också bör vara ingångsvinkeln när man bedömer nyttan och värdet att finnas i olika sociala media.

    För kommersiell verksamhet, speciellt B2B, är inte alltid alla sociala medel fullt ut användbara för att uppnå det önskade målet.
    För mer privat interaktion eller om du har fokus mot privatpersoner i din affärsverksamhet kan det se lite annorlunda ut.
    Nåja en liten utvikning bara.

    Ser man på Facebook och Google+ finns det väl en risk att om du redan är etablerad på FB att Google+ kommer ta än mer tid av din aktivitet då en del kommer flytta över dit. Att överge en kanal som fungerar eller minska ned aktiviteten där är knappast tillrådigt om det uppfyller de mål du har för den.
    Vilket kan få till konsekvens att mer tid totalt sätt behöver läggas på sociala media. Om det nu stärker målen är det inte så mycket att orda om. Risken är dock att det blir mer fragmenterat.

    Men nu är mitt perspektiv som sagt att målet är det överordnade med verksamhet på nätet.

    • Tack Urban för din kommentar. Jag valde att fokusera på Facebook men det du beskriver skulle naturligtvis vara intressant att djupdyka i. Jag har i det här läget främst bedömt Google+ utifrån ett användarperspektiv vilket känns mest relevant initialt. Dock intressant att idag läsa att Google+ redan planerar företagssidor likt Facebooks fanpages. Dina synpunkter är ett bra upplägg för framtida post, tack!

  1. 5 juli, 2011

Kommentera

